31. toukokuuta 2015

Kevään kuvia Laowa 60mm f2.8 makrolla

Hyvää alkanutta kesää kaikille! Nyt vihdoin ja viimein tuli sopiva sauma tännekin jotain taas postata. Kulunut talvi ja kevät on ollut niin kiireistä aikaa, ettei ole kerinnyt tänne mitään julkaista vaikka monesti olenkin aikonut. Olen tehnyt välillä kahtakin työtä yhtäaikaa, niin ei ole ollut aikaa tai ei ole jaksanut tänne kirjoitella. Itse kuvaaminenkin jäi talven osalta aika vähälle, koska minulla oli yhdessä välissä nilkkakin nyrjähtänyt, ettei pystynyt kunnolla kävelemään. Nyt taasen tässä kevään aikana olen järjestänyt itselleni aikaa kuvata, kun luonnossakin on enempi kuvattavaa. Päivitin samalla myös pari objektiiviakin parempaan. Myydyiksi joutuivat Sonyn 16mm f2.8 + kalansilmälisäke, sekä Sonyn 30mm f3,5 makro. Kumpikin objektiivi palveli minua hyvin aikansa, mutta laatuvaatimuksien kasvaessa, ne jäivät lähes käyttämättömiksi. Tilalle tulivat Samyang 12mm f2 laajakulma ja Laowa 60mm f2.8 2:1 Ultra-Macro objektiivi. En jaksa mitään erityisiä objektiivi arvosteluja niistä kirjoitella, koska niitä kyllä netistä löytyy niitä haluaville, mutta mielipiteeni voin kuitenkin kertoa.

Olen erittäin tyytyväinen kumpaankin uuteen objektiiviin, sen mitä olen niitä tässä noin kuulkauden aikana kerennyt testailemaan. Erityisesti uuteen makroon olen enemmän kuin tyytyväinen ja se tuntuu lähes täydelliseltä jokapaikan makrolta, kun sillä voi ottaa 1:1 ja 2:1 makrojen lisäksi hyvin myös normaaleja kuvia. Jokapojan makroksi objektiivia en kuitenkaan suosittele vaan se on enemminkin tämmöiselle markohullulle ja extrememakroilun harrastajalle suunniteltu. Yksi siihen vaikuttava tekijä onkin että linssi on täysin manuaalinen. Parhaiten objektiivi soveltuukin 2:1 suurennosten kuvaamiseen, mutta toimii hyvin myös 1:1 kuvaamisessa ja normaalikuvaamisessakin. Olen testannut linssiä myös paljeloiton kanssa, jossa se myös toimii vallan mainiosti. Piirto pysyy mainiona ainakin 5:1 suurennoksiin asti. Nyt saakin käännettynä paljeloiton edessä käyttämäni Minoltan 50mm f2 linssi väistyä eläkkeelle. Rakenteeltaan linssi on kuin suoraan itä-saksan terästehtaalta tehty kestämään ja optisesti parempaa makrolinssiä saa kyllä mielestäni hakemalla hakea. Kontrasti ja terävyys ovat todella hyviä ja bokeh... oijoijoi... se se vasta on kermaista. :) Enemmittä puheitta annetaan kuvien kertoa totuus. Eli tässäpä muutama Laowan 60mm linssillä otettu makrokuva. Seuraavassa postauksessa laitan sitten Samyangin 12mm otettuja laajakuvia. Kaikkia kuvia on hieman säädetty Lightroomissa.










































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti