20. lokakuuta 2017

Ruskamaisemia Kolilta

Olin kolmisen viikkoa sitten Kolilla vaeltamassa  30.9.-1.10.2017 välisenä aikana. Kävin käveleen Heräjärven pohjoispään kierroksen kolmen kaverini kanssa. Kahden kaverini kanssa menimme jo myöhään perjantai iltana Pirunkirkolta Ala-Murhin telttapaikkalle yöksi. Siellä olimme kolmestaan yötä teltassa ja aamulla kolmas kaverini tuli paikalla ja lähdettiin siitä sitten neljästään tarpomaan. Keli oli pilvinen, mutta vettä ei onneksi satanut, joten meillä oli mukava tallustella ja ihailla komeaa ruskaa. Suunnitelmana meillä oli kävellä ensin Kiviniemeen ja päättää siellä lähdemmekö kiertämään etelä- vai pohjoispäätyä Herajärven kierroksesta. Kiviniemessä päätimme sitten lähteä pohjoispään kierrokselle, eli kohti Ryläystä. Koko matka Ryläykselle oli sumua tai tihkusadetta, mutta sieltä näki silti ihan hyvin maisemia, niistä harvoista näköalapaikoista. Viimeiset pari tuntia kävelyä meni hämärässä, sekä pimeässä otsalamppujen valossa. Se pätkä onkin koko reitin ja Kolin haastavin kävellä ja siihen kuuluu monta jyrkkää nousua ja laskua perkkäin. Jokainen nousu ja lasku oli todella juurakkoinen ja kivinen, sekä täynnä liukkaita lehtiä. Meillä oli tavoitteena mennä yöksi Ryläyksen kotaan, mikä pimeässä ja tihkusateisessa ryteikössä tuntui loppua kohden loputtoman hankalalta nousulta ja laskulta. Lopulta kuitenkin saavuimme kodalle, mikä oli jo melkein täynnä muita vealtajia. Kodan lavereilla oli kuitenkin tilaa juuri riittävästi vielä meidänkin porukalle, niin että yksi vain joutui nukkumaan lattialla. Seuraavana päivänä kävimme ensin ihailemassa maisemia Ryläyksen näköalapaikalla ja jatkoimme sitten kävelyä pohjoiseen. Lopun matkan kävelimme nopeaa vain kerran pysähtyen Myllypuron varrelle tekemään ruokaa ja keittämään lisää juomavettä. Lopuksi kävimme katsomassa vielä Pirunkirkkoa ja sitten ajelimme vielä ihailemaan maisemia Ukko-Kolin päältä, jonka jälkeen lähdimme paluu matkalle.

Viime talven postauksessa puhuin uusien sivujen pystyttämisestä. Sivut ovat edelleen työn alla ja yhtenä syynä siihen, miksi tämän blogin päivitys on tänä vuonna jäänyt todella vähiin. Olen nimittäin ajatellut, että päivitän uutta materiaalia vasta uusille sivuille. Alunperin minulla oli tavoitteena väsätä sivut keväällä ja kesällä. Mutta eihän mulla olekaan ollut tarpeeksi aikaa/virtaa, joten yritän nyt syksyn pimeinä iltoina saada ne viimein kasattua. Tähän blogiin en rehellisesti sanottuna ole vain jaksanut päivittää sitten viimekerran. Olen kyllä valokuvannut säännöllisesti, joskaan en aivan niin paljon kuin parina viime vuonna. Uusien sivujen tarkoituksena onkin, että saisin sinne kätevämmin laitettua kuvia, kuin tänne Bloggeriin. Niile sivuille tulee galleria kuvilleni ja samalla myös portfolio. Sinne lisäilen sitten tiheämmin parhaimpia kuvia eri kategorioitten alle, jotka päivittyy koko ajan. Haluan pystyttää sivut WordPressillä, joten en halua käyttää mitään maksullisia kuvapalveluita, kuten Kuvat.fi. Sivuille tulee lisäksi myös edelleen uusi kuvablogi, johon kirjoitan aina sitten harvemmin lähinnä vaellus reissuista yms. Nyt kuitenkin mennään vielä toistaiseksi tällä blogilla, joten tässä olisi nelisenkymmentä kuvaa tuolta Kolin ruskavaellukselta. Lähiaikoina aion postata myös tämän syksyn ruskakuvia Kuopiosta ja sen jälkeen kuvia kesältä, joten olkaahan kuulolla.

Kävely alkaa Ylä-Murhilta kohti Lakkalaa ja Kiviniemeä.

Matkalla näky paljon puolukkaa.

Herajärveä Lakkalan rannasta.

Ohitimme Lakkalan nuotiopaikan.

Lakkala

Ruokatauko Apajalahden nuotiopaikalla

Herajärveä ja taustalla Ryläyksen kukkuloita.

Lautta Kiviniemelle

Vedentäyttö tauko Kiviniemellä on lopussa ja matka jatkuu kohti Ryläystä.

Tarpominen kohti Ryläysta alkaa.